Jumaat, 10 April 2009

Jamal dan Mustapa kembali bersaing. Siapa juara?

Instead of buying two buckets to compete with Jamal, Mustapa menghabiskan masanya menulis Business Plan, menghasilkan sebuah perusahaan, mencari empat orang pelabur, melantik seorang presiden untuk melakukan seluruh pekerjaan, dan kembali selepas enam bulan kemudian dan datang bersamanya krew/pekerja pembinaan. Dalam masa setahun, team Mustapa menyiapkan pembinaan saluran paip stainless steel yang menghubungkan kampung tersebut ke tasik.

Pada hari meraikan perasmian besar besaran, Mustapa mengumumkan bahawa air yang dibekalkan oleh nya jauh lebih bersih dari air Jamal. Mustapa tahu yang ramai penduduk memberikan complaints tentang kualiti air Jamal. Mustapa juga mengumumkan yang dia mampu membekalkan kampung itu dengan air pada setiap masa, 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Jamal pula hanya mampu menghantar air pada weekdays, sebab he did not work on weekends. Kemudian Mustapa mengumumkan yang dia akan mengenakan caj 75% kurang daripada caj yang dikenakan Jamal untuk air nya yang lebih berkualiti tinggi dan sumber air yang lebih dipercayai. Maka, seluruh penduduk bergembira dan meraikannya.

In order to compete, Jamal cepat cepat merendahkan kadar caj air nya sehingga 75%, membeli dua lagi baldi dan mula mengangkat empat baldi air setiap kali perjalanan. In order to provide better service, Jamal juga menggaji dua orang anaknya untuk membantu di syif malam dan pada hari weekends. Sewaktu dua anak lelakinya pergi ke college, Jamal menyampaikan amanat pada mereka,
'Anak-anakku, cepat lah kamu kembali ke mari, kerana suatu masa nanti perniagaan ini akhirnya akan dimiliki oleh kamu.'

For some reason, selepas selesai pengajian di college, kedua dua anak Jamal tidak pernah pulang ke kampung. Eventually, Jamal memiliki pekerja dan masalah kesatuan sekerja pada masa yang sama. Kesatuan itu menuntut pembayaran gaji yang lebih tinggi, kemudahan dan bantuan yang lebih baik, dan meminta semua ahlinya hanya mengangkat sebaldi pada satu masa.

Mustapa, pada masa yang sama, menyedari sebenarnya jika kampung nya itu sahaja yang memerlukan air, maka pada masa yang sama kampung kampung lain juga memerlukan air. Mustapa menulis semula Business Plan nya, dan terus menerus menjual Sistem Penyaluran Air nya yang mempunyai kapasiti kelajuan tinggi, volume tinggi, kos rendah, dan kualiti bersih air yang meyakinkan ke seluruh perkampungan dari serata pelusuk dunia. Mustapa hanya mengambil caj tidak sampai 5 sen bagi setiap baldi air yang disalurkan olehnya, tetapi dia menyalurkan billions of baldi air setiap hari. Regardless, sama ada Mustapa bekerja ataupun tidak, billions of people consume billions of buckets of water, dan seluruh keuntungan wang terus menerus masuk ke dalam akaun bank Mustapa. Mustapa had developed a pipeline to deliver money to himself as well as water to the villages.

Mustapa hidup happily ever after dan Jamal masih bekerja keras untuk sampai ke akhir hayat hidup dan terus menerus dirundung permasalahan kewangan selama lamanya. Tamat.

The story about Jamal and Mustapa that has guided me and assist me in my life's decision making process. I often ask myself,
"Am I building a pipeline or hauling buckets?"
"Am I working hard or am I working smart?"

Tiada ulasan: