Ahad, 12 April 2009

Becoming A Teacher


18-Revelation - D12
*Sila play lagu di atas sambil membaca tulisan kali ini (untuk feeling lebih).


Aku berdiri membelakangi kedai tujuh-sebelas sambil mengetuk sekotak rokok Marlboro Light yang secara obvious terpampang gambar-kanser-leher-separa-Adobe-Photoshop-CS3. Seluar jeans lusuh kutarik sedikit ke atas, bagi memberi ruang untuk aku melabuhkan punggung di tepi cermin lutsinar di depan kedai itu. Fikiran melayang lagi sambil menarik asap rokok yang baru kucucuh. My fears and lack of success were beating me, and my dream had been pushed aside. As I sat there, my mind drifted back to my days in high school.

When I was 15 years old, my high school guidance counselor asked me, "What are you going to do when you grow up? Are you going to become a teacher like you dad?"

Looking straight at my counselor, my answer was straightforward, strong and filled with conviction. "I'll never be a teacher. Becoming a teacher is the last thing I would ever do."

Aku bukan tidak suka sekolah. Aku benci padanya. Aku benar-benar benci bila terpaksa duduk dan mendengarkan seseorang yang tidak begitu aku suka atau aku hormati selama berbulan bulan di dalam satu subjek yang aku tidak langsung mempunyai minat. Aku resah, meliuk-liuk, membuat masalah sendiri di belakang bilik darjah, jika tidakpun aku hanya meninggalkannya dan bukannya hadir ke kelas langsung.

So when my guidance counselor asked me if I was planning to seek a career, following in my father's footsteps as a teacher, I nearly jumped out of my skin.

Little did I know at the time that passion is a combination of love and hate. I loved learning, but I hated school. I absolutely detested sitting there and being programmed into becoming something I did not want to be.

I was not alone.

5 ulasan:

Mrs Nurul berkata...

mcmane dgn aku plak? huaa.bapak ko cikgu ke?wah3

أكرم حسني berkata...

Neo: Everything is always up to you. Yes, my dad was a teacher, dan sudah pun bersara.

p0tpet p0tpet berkata...

bes jek ena tgk akak ngn abg ipar ena jadik cikgu.ena ase kije cikgu mcm agak sng.da la cuti byk.gaji p0n ok la.heee..=)

p/s: nti ena p0n nk jadik cikgu utk bakal2 d0ct0r.

hanjila berkata...

i am intelligent but school ruins me...

أكرم حسني berkata...

Erna: Teaching and Schooling adalah dua entiti berbeza.

Hanjila: as I said, School, hanya satu kitaran.