Ahad, 24 Mei 2009

Walking into another life. Part 2.

Betul. Anda akan ke Las Vegas. Tepat sekali. Peluang sekali seumur hidup bukan? Even when opportunity knocks, a man still has to get up off his seat and open the door.

Tapi, apa yang anda harus dan perlu dan akan lakukan?

Kalau lah aku berada di situasi ini, aku akan...

1. Hidup tanpa limitasi. Buat semua kerja yang diberi bersengkang mata, tanpa henti, berbekal berbatang-batang Marlboro Light, berbotol-botol Red Bull dan bersungguh-sungguh dalam pekerjaan.

2. Memohon cuti seminggu dengan memberi alasan antara hidup dan mati.

3. Falsafah Empat Sifat Syaitan akan merasuk diri aku. Tetap pendirian. Yang mana aku harus kuatkan semangat untuk menyiapkan segala kerja sebelum hari berangkat. Tamak haloba, mempergunakan segala peluang dan kesempatan yang diberikan di depan mata. Tidak putus asa, tiada wujud perkataan mengalah mahupun berehat sebentar bersama Kit Kat mahupun Kinder Bueno. Dan kuat menghasut, dengan menanamkan jauh ke dalam diri betapa diri ini perlu tabah demi mencapai sesuatu yang bukan selalu datang.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Christopher: There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Cerita ini pernah di sampaikan ke telinga aku. Jelas sekali cerita ini melekat dalam diri aku bila bercerita tentang peluang.

Ielah kata pergi saja ke Las Vegas. Sementara Benazir dan Erna masih terpinga pinga mencari jawapan. Jezi bersungguh sungguh dengan idea mencari peluang baru. Mungkin Jezi tidak membaca perenggan terakhir entry tersebut. Tapi tidak mengapa. Azreen, Illie, Sya dan Tanpa Nama memberikan jawapan yang hampir kena dengan apa yang aku cuba sampaikan. Tahniah. While, Max mungkin perlu belajar membuka pintu ketika peluang mengetuk pintu. Tapi katanya, there are always possibilities. I like that thought. Investment in time. Learning. Kak Meen memecahkan kebuntuan dengan mencadangkan solat istikarah. Still, kena buat keputusan. Kan?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Christopher Gardner: Hey. Don't ever let somebody tell you... You can't do something. Not even me. All right?
Christopher: All right.
Christopher Gardner: You got a dream... You gotta protect it. People can't do somethin' themselves, they wanna tell you you can't do it. If you want somethin', go get it. Period.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dan benar, biasanya kita hanya akan terdorong melakukan sesuatu yang bermakna di dalam hidup kita, dan melakukan nya dengan sepenuh kekuatan, reaching the fullest potential, beyond the limit, seandainya ada sesuatu ganjaran menanti.

Fikir. Andai setiap hari kita bangun pagi, kita mengadap cermin, memandang tepat ke mata, berfikir, dan setiap hari itu kita menjanjikan ganjaran untuk hidup kita, apa akan berlaku pada diri kita?

Wow! Kerja yang berat, meletihkan, memuakkan, habis dalam tempoh yang singkat!
Wow! Tiada lagi kerja tertangguh!
Wow!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tarik nafas. Aku perlu packing barang untuk ke Vegas Isnin ini. Hehehe.


































Ok, aku tipu. !@#$%^&*()

7 ulasan:

*t0iek* berkata...

hahahha..t0nggek jek..
ingatkn dpt g vegas btoi2
cis!!
$%Y&%*(@Q#@$^

أكرم حسني berkata...

Toiek, do you really got the idea?

Mrs Nurul berkata...

aku? kompom pegi punya hahahaha

keja sronok dulu baru kejar bala. hahahah

ade beran?

أكرم حسني berkata...

The idea, please.

Lights of Peaceful berkata...

what is the idea? Damn confusing la ur story here. Convincing lagi tu. Hahaha

Ada makna tersirat ke antara 'Vegas' dan 'assignment giler babeng' tu?

Max J. Potter berkata...

Max = believes in second chances.

Reason = dia biasa dapat peluang untuk buat benda yang dia suka pada waktu yang dia paling convenient.

=)

that's why i'd go for work first when i'm faced with such situation. *^^*

tapi kan, i'm not one to ignore an opportunity. *coff coff* and that side of me isn't showed everywhere.

(whispers) biasanya nampak kat kedai buku je - sifat tamak Max J. yang itu. hehe.

أكرم حسني berkata...

Qeen, senang je nak faham. Kan?

Max, kau serupa Najib. You guys such a lucky person. Apa benda yang nak mesti menjadi. Dan kadang kadang terlebih pun ada. Ada umat, rezekinya tak murah, just like me, people like me, perlu banyak berusaha untuk mendapatkan sesuatu dan mendatangkan hasil. Itukan makrifat-Nya.